donderdag, april 11, 2013

Gezocht: Vrienden!


Ik vind sociale media uitermate interessant (of had ik dat al eens gezegd?). Daarom, zo schreef ik al eerder, probeer ik nieuwe SoMe netwerken en concepten uit wanneer ze beschikbaar komen. Het probleem is echter: er is niemand, nou ja, niemand die ik ken (behalve dan die gekke collega van me die net zo'n nerd is als ik ben ;-)).

In mijn vorige blog schreef ik over de vergrijzing van Facebook, en misschien heeft het daar wel mee te maken. Hoewel ik zelf nog geen grijze haren heb, begint dat bij sommige van mijn vrienden toch echt al zijn intrede te doen ;-). Zou het echt waar dat alleen jongeren de andere sociale media ontdekken en gebruiken? Ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat niemand bij Facebook weg wil of durft. Verandering is immers eng, toch? Tenzij iedereen het doet en we een beweging op gang krijgen, een soort digitale volksverhuizing... Zelfs als alternatieven beter, mooier, handiger of toegankelijker zijn wordt men mee- of teruggezogen in het oude vertrouwde (Facebook dus).

Neem Google+. Dat is sneller, biedt meer mogelijkheden, betere functionaliteit, volgens mij is het hele concept beter uitgewerkt dan Facebook. Hoewel Google+ enorm veel gebruikers heeft (100+ miljoen!), is het gebruik minder intensief en een fractie van de gebruikers betekent ook een fractie van de vrienden. Ik heb weleens op Facebook gevraagd wie er ook op Google+ zit/wil. Resultaat: 0 reacties. Ik heb weleens op Google+ gevraagd waarom er niemand overstapt. Resultaat: 0 reacties.

Als Google+ het niet kan, hoe verwachten anderen dan een spreekwoordelijke deuk in een pakje boter te slaan...? Er zijn sociale netwerken met een specifieke functionaliteit, zoals Instagram voor foto's of Foursquare voor locatie. Die lijken meer succes te hebben, maar dat begrijp ik dan weer niet helemaal. Dat kan ook allemaal gewoon met Facebook. Kennelijk zijn de specifiek apps handiger dan Facebook want het gebruik staat meestal niet op zich, maar richt zich op delen via, jawel, Facebook!

Jarenlang hebben we met z'n allen gebruik gemaakt van reus en de facto standaard Microsoft. Zou Facebook dan de Microsoft van SoMe zijn, de de facto standaard waar mensen niet weg *kunnen*? Krijgen we de komende jaren een Facebook hegemonie? We zullen zien... Ik blijf gewoon vrolijk experimenteren met nieuwe netwerken en concepten (en mijn blogs (ook) via Google+ delen :-)). Wie doet er mee?




Geen opmerkingen: