dinsdag, mei 15, 2012

To Cloud, or Not To Cloud?

Ik werk voor een zorginstelling. Dat vind ik heel erg leuk, zeker in deze tijd van digitalisering. Inderdaad, ik ben geen zorgmedewerker, ik ben "informatiemanager", hoewel ik het zelf liever heb over tolk. Ik vertaal problemen waar men in de zorg tegenaanloopt naar oplossingen, meestal met een digitale component. Internet technologie opent voor de zorgmedewerker, de zorgklant en de relatie tussen die twee vele deuren en maakt het mogelijk de zorg echt anders in te richten. Daarbij kunnen klant en medewerker echt regie krijgen over hun relatie en de zorg die daarin wordt geleverd. Mooie ontwikkelingen dus die mooie tijden beloven!

Maar, het zijn ook spannende tijden. Werkwijzen die zich in de loop van vele jaren hebben ontwikkeld raken achterhaald en een sector die van oudsher niet veel met technologie opheeft moet opeens die geweldige internet technologie omarmen. Dat is niet eenvoudig, niet in praktische zin, niet in culturele zin, maar ook niet in juridische zin. Bij dat laatste, het juridische aspect, wil ik hier stilstaan.

Ik heb één simpele vraag: "Mag een zorginstelling de Cloud gebruiken voor het opslaan van cliëntgegevens?"

Ik zou blij zijn met een simpel antwoord: "Ja" (of "Nee", maar mijn voorkeur is Ja). Helaas heb ik nog niemand gevonden die mij een enduidig antwoord kan geven op mijn simpele vraag. De antwoorden die ik krijg lopen uiteen van "Ja" tot "Nee". Ik kan er geen chocola van maken.

Een greep uit de antwoorden die ik tot nu toe heb gekregen:
- Nee, want de wetgever wil dat de gegevens op een aanwijsbare server worden opgeslagen
- Ja, natuurlijk, de veiligheid in de Cloud is veel hoger
- Ja, maar dan moet je wel kunnen aantonen dat de servers op europees/nederlands grondgebied staan
- Ja, maar alleen mij een niet-amerikaans bedrijf

Mijn mening? Het moet! Als het niet mag, om wat voor reden dan ook, zeg je feitelijk "Nee" tegen innovatie in de zorg.
De praktijk: Niemand weet hoe het zit dus niemand durft te beslissen waardoor innovatie tot stilstand komt.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die met deze materie worstelt. Jurisprudentie is niet mijn vak en al helemaal niet dat van de zorginstelling waarvoor ik werk. Toch wil ik, de instelling waarvoor ik werk, de zorgsector en de maatschappij innovatie in de zorg.

Wie heeft een antwoord op mijn simpele vraag?

2 opmerkingen:

Stefan Ebing zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Wilco zei

Hoi Cornelis,

Ik ben geen jurist, maar ik heb hier wel een mening over:

- Ja, want als de wetgever wil dat de gegevens op een aanwijsbare server worden opgeslagen, dan kan Cloud een prima oplossing zijn omdat de uitbater (bijvoorbeeld Office 365 van Microsoft) precies kan aanwijzen waar het staat

- Ja, natuurlijk, de veiligheid in de Cloud is veel hoger. Mits je mensen buiten de muren van de instelling toegang geeft (en dat wil je), kan een cloudaanbieder dit veiliger aanbieden

- Ja, je hoeft niet te kunnen aantonen dat de servers op europees/nederlands grondgebied staan, want dit geldt alleen voor politieke/publieke informatie en heeft niets met de privacy van individuen te maken, lijkt mij

Daarentegen denk ik niet dat ik de wijsheid in pacht heb. Dat heeft Stefan wellicht wel.

Wij hebben een sociaal intranet voor Florence Zorg geimplementeerd op basis van Office 365 waarin ook clientgegevens bijgehouden worden. Met de grootste beveiliging, dat wel, maar er moest een oplossing gevonden worden voor de thuiszorgers dat ze niet elke dag naar kantoor moeten komen voor clientrapportages.

Zie:
http://www.rapidcircle.com/news/2011/07/14/zorgaanbieder-florence-kiest-voor-rapid-circle-en-voor-office-365/

Anders eens bomen?
wilco.turnhout@rapidcircle.com