woensdag, september 05, 2012

Windows 8: Touch of Desktop?

Windows 8 is weliswaar nog niet officieel uit, maar al wel enige maanden beschikbaar in verschillende previews. Ik heb zelf vanaf de developer preview meegedraaid omdat ik erg benieuwd ben naar Windows 8, niet in de laatste plaats omdat het beter aansluit bij onze infrastructuur op het werk en een tablet voor een groot deel van onze medewerkers grote voordelen biedt...

Ik heb geen Windows 8 Tablet (of Slate, zoals je dat in de Windows jargon noemt), maar draai het op een laptop. Ik heb inmiddels wel enige malen een Slate in mijn handen gehad, dus de vertaling van laptop gedrag naar Slate gedrag kan ik wel maken (vind ik). Ik gebruik mijn laptop dagelijks, maar ik gebruik ook dagelijks een iPad en een Android Smartphone. Erg leuk dus om eea naast elkaar te zien. Het is niet mijn bedoeling er een vergelijking van te maken, maar desondanks zet ik toch hier en daar het ene tegen het andere af.

Voordat ik Windows 8 op mijn laptop installeerde draaide ik met Windows 7. Met name vanaf de Windows 8 Consumer Preview worden twee zaken duidelijk:
1. Windows 8 is sneller dan Windows 7, of in ieder geval voelt het zo
2. Windows 8 is stabieler dan Windows 7, afgemeten aan hoe vaak ik mijn laptop moet herstarten

Ad 2: De herstartknop is ook een stuk moeilijker te vinden in Windows 8 :-)

Wat meteen opvalt is de Windows Live integratie. Al bij installatie meld je je aan met je Live ID. Daarna doen alle Live diensten het, tenminste, totdat ze het niet meer doen, maar daarover later meer... Ik ben een GMail fan en heb al lang geleden Hotmail overboord gezet. Daar heb ik nooit spijt van gehad, maar deze mate van integratie maakt dat ik mezelf terug zie bewegen richting Windows Live diensten. Erg mooi! De integratie met SkyDrive is zo mooi dat je eigenlijk je lokale storage niet nodig hebt (behalve dan vanwege het feit dat SkyDrive niet groot genoeg is...). Windows 8 kan omgaan met lokale storage, maar daarbij kun je niet om de desktop heen.

Vreemde ervaring was dat de Windows Live diensten het opeens niet meer deden. Alles waarvoor ik in moest loggen weigerde. Ik heb vooral veel dezelfde probleembeschrijvingen gevonden, maar de enige beschreven oplossing die voor mij werkte was een complete herinstallatie. Waar het precies mee te maken heeft is mij niet duidelijk, maar ik heb inmiddels wel gemerkt dat de werking van Windows Live diensten sterk samenhangt met de instelling van de regio (voor wat het waard is...).

Windows 8 is met name in hoge mate hetzelfde als Windows 7. Ja, er is een Metro interface, maar het is heel lastig om alleen daarmee alles uit je computer te halen. Voor veel zaken kun je niet om de desktop heen en dat is "gewoon" Windows 7. Eén ding is zeker,  dat is niet met touch te bedienen.

Het aantal beschikbare Metro apps is (nog) beperkt, evenals de Metro functionaliteit van die apps, zeker in vergelijking met desktop functionaliteit. Je ziet dan ook vaak dat een app een combi is van de twee. Een mooi voorbeeld hiervan is Microsofts eigen SkyDrive. De Metro app is best mooi, maar zonder de desktop app kun je je bestanden niet echt beheren. Het aantal handelingen waarvoor je de desktop nodig hebt is zo groot dat ik de neiging heb om de Metro interface dan maar helemaal aan de kant te schuiven. Dat is niet mogelijk, en de Metro interface wordt dan feitelijk gereduceerd tot een nieuwe variant van het startmenu. Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat als je een Slate hebt je de Metro interface vooral onderweg gebruikt en thuis de desktop.

De Metro interface is wel en in vele opzichten goed doordacht. Het meest vreemde vind ik dat het niet op alle resoluties werkt, in ieder geval niet op mijn netbook (1024x600). Twee apps naar welkaar draaien is heel mooi uitgevoerd. Dat kan met gebruik van niet gemaximaliseerde windows in Windows 7 natuurlijk ook, maar met Metro is het makkelijker en mooier. Meer dan twee tegelijk kan niet, in ieder geval niet op 1366x768... De zogenaamde Charms vind ik leuk bedacht, maar niet erg handig. Je moet ze eerst tevoorschijn toveren voordat je ze kunt gebruiken. Wat ik wel heel handig vind is dat de Charms (en de menus daarachter) contextgevoelig zijn. Je krijgt bijvoorbeeld alleen in de context relevante settings te zien. Ik was altijd erg gewend om windows niet perse gemaximaliseerd te openen, maar met Metro (waarin het altijd is gemaximaliseerd) mis ik die mogelijkheid niet. Sterker nog, de interface is clean en er is weinig afleiding van onderdelen die je niet gebruikt als je aan het werk bent.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar uiteraard zeer benieuwd naar de meer geavanceerde apps die onderweg zijn. Daarvan heb ik Microsofts Office 15 uitgeprobeerd. Ik had hoge verwachtingen, maa ik word er niet erg enthousiast van. Ik had verwacht dat het een Metro app zou zijn of op zijn minst een Metro interface zou hebben, maar dat is niet het geval. Het draait uitsluitend op de desktop en is ogenschijnlijk "gewoon" Office 2010 met een Metro skin (geen interface). Ook hiervoor geldt dat de SkyDrive integratie erg mooi is uitgevoerd.

Ik vraag me af in hoeverre de combinatie Slate/Laptop een propositie is die sterk aftrek gaat vinden. Apple zegt dat het twee gescheiden werelden zijn, Microsoft zegt van niet, getuige ook hoe Windows 8 werkt. We weten dat Apple gelijk heeft, maar heeft Microsoft dat ook? Volgens mij komt er ook een release die uitsluitend Metro heeft en voor Slate geschikt is. Zou dat een opmaat zijn naar gescheiden werelden voor Windows 8? Misschien heb je uiteindelijk een laptop, een slate en een smartphone....

Oh wacht, dat heb ik al :-).

Geen opmerkingen: