woensdag, juli 11, 2012

iPad: Heilige Graal?

De iPad, een veel besproken en inmiddels veel gezien apparaat in zorginstellingen, ook bij de organisatie waar ik werk. Ik heb er zelf ook één en ik ben een zeer enthousiast en intensief gebruiker. Sterker nog, ik was de eerste met een iPad (1) binnen mijn organisatie. Ik was instantaan papierloos en enthousiast. Toen de iPad 2 uitkwam maakte ik me even zorgen... straks heb ik een verouderd apparaat... (lees: ik wil ook een iPad 2!). Mijn leidinggevende kwam naar mij toe met een blijde boodschap: Jij bent zo goed met die iPad, ik wil dat jij een iPad 2 krijgt. (De iPad 3 slaan we voorlopig even over, maar wie weet... :-))

100% papierloos
Hoe dan ook, ik werk, lees en schrijf 100% papierloos met de iPad. Daarmee ben ik gebombardeerd tot lichtend voorbeeld voor andere iPad gebruikers binnen mijn organisatie. Een hele eer, dat wel, maar nu komt mijn punt: Is de iPad wel die heilige graal waarvoor hij in de zorg soms wordt aangezien? Ik ben informatiemanager met een (zeer) sterke ICT affiniteit en een lichte verslaving aan gadgets. Ik leef al jaren (ook pre-iPad) in een digitale wereld. Met die achtergrond geef ik binnen mijn organisatie workshops over het gebruik van de iPad. 

Ik begin met uitleggen hoe dat allemaal werkt, dat papierloos werken met de iPad.
Ik: ...dan download je een App in de AppStore...
Zaal: Wat is dat? Hoe doe je dat?
Ik: ... en dan maak je een AppleID aan...
Zaal: Wat is dat? Hoe doe je dat?
Ik: ...en dan verbind je met Dropbox...
Zaal: Wat is dat? Hoe doe je dat?
...en zo verder...

Heilige graal?
Ja, we krijgen te maken met digitalisering in het primaire zorgproces.
Nee, daar ontkomen we niet aan. 
Ja, dat betekent dat we allemaal met nieuwe concepten, diensten en accounts te maken krijgen.
Maar snappen we daarmee ook hoe het werkt? We bankieren allemaal via internet en we hebben allemaal een Facebook account. Maar is het niet zo dat iemand anders (zoonlief, handige achterneef etc.) dat voor ons heeft ingesteld? Snappen we zelf wel hoe het zit, of leveren we ons over aan de deskundigheid van anderen?

Is, zo bezien, die iPad wel de heilige graal? Ik denk in hoge mate wel, maar stel vast: nu nog niet... We komen er vast en waarschijnlijk sneller dan we ons nu voor kunnen stellen, maar het gaat niet (helemaal) vanzelf. Zoals met zoveel zaken: koester enthousiasme en stimuleer kennisdeling. Je kunt je niet afhankelijk maken van een enkele gadgeteer, het moet gaan leven!

Geen opmerkingen: