dinsdag, maart 19, 2013

Papierloos Werken in 3 Stappen

Ik werk papierloos. Ik doe dat met een iPad. Ik doe dat inmiddels 2,5 jaar. In mijn omgeving hebben heel veel mensen een iPad, maar vaak wordt die rondgezeuld in een grote tas vol met papier... Argument: dat is zoveel gedoe, ik lees liever van papier, van een scherm kan ik niet werken... etc. 
 
Onzin! Papierloos werken is heel simpel. Hierbij mijn handleiding "Papierloos Werken in 3 Stappen" ;-)

Stap 1: Koop een iPad

Dit is de simpelste stap. Ga naar de Apple Store of een Apple Premium Reseller en koop een iPad. Het maakt niet uit welke versie, maar persoonlijk vind ik de grote variant wel een aanrader voor zakelijk gebruik. Ik heb zelf de iPad 2 met 3G. Toen ik hem kocht was binnen mijn bedrijf nog niet overal Wifi. Inmiddels wel en zou het best zonder 3G kunnen.
Noot: Je kunt voor "iPad" ook een andere tablet invullen, maar de Apps hieronder zijn niet allemaal voor Android beschikbaar. Voor Windows 8 is nog vrijwel niets in dit genre beschikbaar.

Stap 2: Koop de juiste Apps en Accessoires

Bij het vinden van de juiste apps en accessoires heb ik in eerste instantie gekeken naar wat ik nodig heb om papierloos te kunnen werken. Wat ik nodig had was een kladblok en een manier om documenten te annoteren (notities in de kantlijn maken). De apps die ik daarvoor heb gekocht en nu nog steeds dagelijks gebruik zijn: Penultimate (schrijfblok) en GoodReader (annoteren). Om te kunnen schrijven heb ik een Alupen gekocht. Meer recent heb ik een ZAGG Keyboard Case cadeau gekregen. Daar ben ik best van gecharmeerd en ik gebruik nu ook Evernote dagelijk om getypte notities te kunnen maken. Tenslotte gebruik ik Dropbox om al mijn werk in de Cloud te kunnen opslaan.

Stap 3: Doen!

Nu je stap 1 en 2 hebt gezet moet je natuurlijk geen papier meer genereren. Weiger structureel papier en vraag aan iedereen die je papier wilt geven: "heb je voor mij de digitale versie?", print niets meer, lever iedereen die iets van je nodig heeft je documenten in PDF aan. Ik ga zelfs zover dat ik geen papieren visitekaartjes. In plaats daarvan gebruik ik LinkedIn. Ook privĂ© ben ik zoveel mogelijk papierloos en koop ik bijvoorbeeld alleen nog maar digitale boeken.
 
Zo simpel is het. De moeilijkste stap is eigenlijk Stap 3, ook getuige de boodschappentassen vol papier (met bovenop een iPad :-)) die ik in mijn omgeving nog rond zie lopen. Maar helemaal papierloos... dat zal wel nooit gebeuren :-).

Geen opmerkingen: