maandag, maart 25, 2013

iPad: Mobiele Werkplek(?)

Een iPad is uiterst geschikt voor papierloos werken, maar is een iPad ook geschikt als dagelijkse werkplek? Het antwoord op die vraag is nogal subjectief en sterk afhankelijk van hoe je werkdag eruit ziet. Toegegeven, een iPad is in de eerste plaats een informatie consumerend apparaat. Toch kun je met een iPad prachtige en prima content creĆ«ren. Je moet wel bereid zijn het bekende (lees: Microsoft Office) los te laten. 
Noot: Je kunt ook het gebruiksgemak van de iPad inleveren en via een Remote Desktop werken. In dat geval: Koop geen iPad maar een Laptop ;-).
Bestaat jouw werk vooral uit kantooractiviteiten? Zijn Outlook, Word, Excel en Powerpoint je belangrijkste applicaties? Dan kun je waarschijnlijk prima uit de voeten met een iPad als werkplek! En wat zo mooi is aan een iPad... hij doet het altijd (ja, echt), hij hoeft nooit uit (nee, echt niet, nou ja, alleen bij een systeem update), de batterij gaat de hele dag mee en je neemt hem overal mee naartoe (zonder je een breuk te zeulen). De smartcover van Apple maakt dat je iPad mooi onder een hoek kan liggen. Dat maakt het typen op het on-screen keyboard aanzienlijk meer comfortabel. Voor een dagelijkse werkplek vind ik een toetsenbord een vereiste. Ik heb de ZAGG Logitech Keyboard Case (net niet full-size) en ben daar erg tevreden mee. Het typt fijn, de batterij gaat (extreem) lang mee, en het is bovendien een stevige bescherming voor mijn iPad. Ik heb meerdere "goedkope" toetsenborden/hoezen uitgeprobeerd. Mijn conclusie: Niet op je toetsenbord bezuinigen! Neem het Apple Bluetooth Keyboard of een hoogwaardig alternatief zoals ZAGG.

Mail, Agenda, Contacten en Taken

In de App Store kun je veel apps vinden die iets doen met Mail, Agenda, Contacten en Taken, maar ik vind Mail, Agenda, Contacten en Herinneringen van Apple prima. Het synchroniseert met Exchange en is helemaal en door Apple zelf geoptimaliseerd voor de iPad. Ik zeg: zoek niet verder.

Opslag

De iPad is een Cloud apparaat. Lokaal opslaan is op een iPad wat mij betreft onwenselijk. Ik gebruik zakelijk gezien vooral Dropbox. Vrijwel alle apps die iets met Cloud storage doen hebben een integratie met Dropbox. Dropbox integratie is voor mij een voorwaarde om een App in overweging te nemen. Opslag is een van de grootste drempels voor het gebruik van een iPad als volwaardige werkplek. In veel bedrijven wordt opslag geregeld via bestandsdeling op een Windows Server. Bij mij ook en dat is de enige reden dat ik naar mijn Remote Desktop omgeving ga. Onze file-share is niet via de iPad toegankelijk, dus moet ik mijn bestanden vanuit RDP naar Dropbox kopieren. 
Noot aan IT Managers: maak je geen illusie dat je dat kunt voorkomen... :-).

Word, Excel en Powerpoint

Microsoft Office, wie gebruikt het niet? Als je het ECHT niet los wilt laten is er CloudOn. CloudOn heeft veel energie gestoken in het "iPaddificeren" van een semi-RDP omgeving met Word, Excel en Powerpoint. Het werkt en integreert met Dropbox, Skydrive en Google Drive, maar het biedt geen echte iPad ervaring. Het is wel de enige oplossing die 100% Microsoft Office compatibel is! 
Verreweg de mooiste iPad ervaring krijg je met Pages, Numbers en Keynote van Apple. Naadloze integratie met iCloud en de perfect geoptimaliseerde iPad interface. Het ontbreken van Dropbox integratie staat mij tegen. 
Daarom gebruik ik zelf QuickOffice. Dit is wat mij betreft de best beschikbare Office suite op de iPad. Het bevat Tekstverwerking, Spreadsheet en Presentatie, integreert met (o.a.) Dropbox en gaat goed om met Microsoft Office documenten. QuickOffice is inmiddels van Google dus integratie met Google diensten is te verwachten. 
Tenslotte heeft Microsoft een iPad versie van Office aangekondigd. 

En verder...

Tsja, wat heb je op je kantoorwerkplek verder nodig?
Social Media? Elk SoMe platform heeft wel een app. Op de iPad zijn prachtige cross platform apps beschikbaar zoals HootSuite en FlipBoard. Ook voor Yammer is een prachtige app beschikbaar. 
Chatten? Dat doe ik met de Skype App, een goede keuze als je aan Live, Facebook en Skype genoeg hebt. Als je meer nodig hebt is er altijd IM+ of imo, twee goede cross platform messengers. 
Notities? Die heb ik al behandeld in mijn blog over papierloos werken: Evernote
Voor de Microsoft liefhebbers: de iOS OneNote app is prachtig!

Bedrijfsapplicaties

Heb je naast je kantoorapplicaties nog specifieke bedrijfsapplicaties nodig? Dan heb je ruwweg twee opties: Zorg dat je leverancier een iOS app beschikbaar heeft OF zorg dat je leverancier een HTML5 app beschikbaar heeft. Is dat niet het geval en kun je niet om je leverancier heen dan biedt RDP een uitweg. Wat mij betreft wordt het dan wel tijd voor een nieuwe leverancier :-).

Tenslotte...

Ik ben in deze blog voorbij gegaan aan de ergonomische aspecten van een iPad werkplek (behalve dan de portabiliteit :-)). Er zijn accessoires beschikbaar om de ergonomie van je iPad werkplek te verhogen. Bijvoorbeeld een iPad standard die je iPad meer op ooghoogte breng en het genoemde (full-size) Apple Bluetooth Keyboard. Wat ik zelf een groot (ergonomisch) voordeel vind van mijn ZAGG Logitech Keyboard Case is dat je de iPad zowel horizontaal als verticaal kunt plaatsen. Erg handig als je een blog typt :-). Maar, en dat geldt voor elke werkplek, luister naar je lichaam!

Geen opmerkingen: