dinsdag, april 09, 2013

Sociale Media als modeartikel

Ik las vorige week een artikel dat begon met de zin: "Facebook dreigt te vergrijzen". Een interessante en prikkelende opening, want wie wil er nou met vergrijzing geassocieerd worden? Gelukkig heb ik zelf al op vele andere sociale netwerken een account, dus ik ben voorbereid :-). Maar goed, het zet toch te denken... De belangrijkste oorzaak die in het artikel wordt genoemd is dat jongeren het vervelend vinden dat hun ouders op Facebook zitten.

Volgens mij is dit lot niet alleen toebedeeld aan Facebook, maar geldt deze dynamiek veel algemener. Zo zijn er modewoordjes. Zodra je ouders het word "gaaf" gaan gebruiken wordt het "vet", en als je ouders dat gebruiken wordt het "vet cool" etc. (vergeef me de inaccurate chronologie van deze modewoorden, ik ben ondergemiddeld mode-gevoelig). Er zijn ook modeartikelen, te beginnen met kleding. Dragen je ouders Nike, dan draag je Adidas, dragen je ouders een sjaal, dan jij niet etc. Om nog maar niet te spreken over muziek, films, TV programma's en ga zo maar door.

Op de een of andere manier zijn dingen niet meer cool als je ouders het ook hebben of doen, zo lijkt het. Zelf heb ik dat nooit helemaal begrepen, maar goed, ik ben zelf dan ook beter te typeren als "nerd" dan als "cool" (zeg ik zelf ;-)). Sociale media lijken nu dezelfde kant op te gaan. Zijn sociale media dan "verworden" tot een modeartikel? Het lijkt er wel op en zo lijken de nieuwe platforms zich ook te profileren. Met name Pheed heeft een vrij uitgesproken uitstraling, vind ik...

Wat ik zelf niet helemaal begrijp is dat jongeren geen gebruik maken van functionaliteit die Facebook biedt, bijvoorbeeld het aanmaken van groepen. Daar kun je gewoon je ouders uit weren... Dan kunnen ze je berichtenuitwisseling met je coole vriendengroep niet volgen...

Ik geloof niet direct dat Facebook veel te leiden heeft onder de zogenaamde vergrijzing. Sterker nog, volgens mij zet de groei gestaag door. Ik blijf vrolijk de nieuwe ontwikkelingen volgen, maar tegelijkertijd ook gewoon Facebook-en :-).

Geen opmerkingen: