donderdag, juli 25, 2013

Windows 8.1


Search results in Windows 8.1 Preview
Windows 8.1 Preview is gearriveerd, ook op mijn PC! Meest besproken voordeel? De startknop is weer terug. Hoewel ik nog bijna dagelijks overweeg Metro te verlaten en gewoon weer alles via de Desktop te doen, nodigt Windows 8.1, meer dan zijn voorganger, uit om Metro te gebruiken.

Verbeterde ervaring

Nee, Office draait nog steeds niet in Metro, maar er zijn echt aspecten die de ervaring verbeteren. Ten eerste is SkyDrive nog dieper geïntegreerd en hoef je nu echt geen bestanden meer lokaal op te slaan (als je niet wilt). Hierdoor heb je de traditionele verkenner nauwelijks meer nodig. Dropbox laat in Metro (helaas) nog veel te wensen over... Verder kom je met PC Settings nu een stuk verder dan voorheen. Tenslotte is door de verregaande Bing integratie het zoeken in en over Apps een stuk handiger geworden.

Snel verbetering

Toch hoop ik op een snelle release (en significante verbetering) van de uiteindelijk versie want er zitten ook serieuze nadelen aan Windows 8.1 Preview. Het belangrijkste nadeel is dat het *zeer* merkbaar trager is. Het opstarten duurt een stuk langer (was < 30 sec, is > 1 min), de desktop is trager, en ook Metro apps voelen een stuk minder soepel (uiteraard op dezelfde hardware...). De Foto App haalt niet alle foto's op uit mijn SkyDrive bibliotheek en biedt bovendien niet langer de mogelijkheid om je Facebook of Flickr foto's te koppelen. De People App is een feature kwijt, namelijk: wie is online. Ik gebruikte dat voor Messenger, dat inmiddels in zijn geheel is verdwenen en voorgoed vervangen door Skype. Helaas is Skype (nog?) niet geïntegreerd met de People app.

Startknop

Die startknop? Om eerlijk te zijn heb ik overwogen om Metro maar helemaal te vergeten als gevolg van de terugkeer, maar dat heb ik nog niet gedaan. Die Metro interface heeft toch wel wat... nog los van het feit dat ik het gewoon interessant vind te weten hoe die zich ontwikkelt... :-). Voor mij dus voorlopig Metro (én Desktop), maar wel in de hoop op snele verbetering (gelukkig kan ik nu vanuit Metro mijn updates ophalen, gewoon via PC Settings ;-))!

Geen opmerkingen: