dinsdag, augustus 27, 2013

Vakantie: Twee weken zonder internet

Tsja, dan ga je op vakantie en dan zit je ineens zonder internet. Uiteraard goed voorbereid: alle ebooks op alle devices gezet, navigatiekaarten gedownload, Spotify playlist gesynchroniseerd, tickets en vouchers lokaal opgeslagen etc. Maar dan, ter plaatse, geen wifi, roaming 3G geblokkeerd door werkgever... wat nu? 

Nou ja, niks eigenlijk. Dat wil zeggen: rust!

Vooraf dachten we dat we wifi zouden hebben. Bovendien zijn we met de auto weg geweest, dus hadden we ook de nodige entertainment voor onderweg ingecalculeerd. We hebben een excessieve hoeveelheid apparaten in huis en ondanks dat we ze niet allemaal hebben meegenomen zijn we met een grote hoeveelheid apparaten op stap gegaan... 

Ik ga al jaren met een tas vol apparaten, laders en kabeltjes op stap. Meestal hebben we wifi of in ieder geval 3G op onze bestemming. Ik check dan toch van tijd tot tijd mijn mail of Facebook. Eigenlijk raar als je erover nadenkt... het is immers vakantie. Het was dus in zekere zin wennen. Maar, zoals gezegd, twee weken zonder mail, Facebook, LinkedIn, Twitter en de continue stroom van informatie en nieuws was eigenlijk wel een soort verademing... en in ieder geval lekker rustig.

Ik heb in twee weken tijd drie boeken gelezen (dat is veel voor mij). Naast het feit dat het hele goede boeken waren (vooral de nieuwe Khaled Husseini is een echte aanrader) komt het doordat ik zonder digitale interrupties kon lezen. Ik lees uiteraard alleen eBooks. Dat doe ik meestal op mijn iPad. Daarbij laat ik nogal eens afleiden door inkomende berichten of meldingen. Soms zelfs gewoon door een gedachte of vraag die bij me opkomt tijdens het lezen. De wetenschap dat ik die vraag even snel kan beantwoorden met mijn iPad maakt dat ik dat vaak nog doe ook... 

Mis je dan helemaal niets? Of misschien een betere vraag, wat mis je dan het meest? Daar hoef ik niet lang over na te denken: Google Maps! Het is zo ongelofelijk handig te weten waar je bent en wat er in de buurt is. Dichtstbijzijnde pinautomaat, bakker, benzinepomp, supermarkt, restaurantje met fatsoenlijke reviews, dat soort dingen. Een goede tweede: de weersverwachting, altijd handig. Wat ik erg jammer vond was dat ik mijn hardlooprondjes niet met RunKeeper kon vastleggen (want ook daar heb je internet voor nodig).

Ik ben inmiddels twee weken terug en weer volledig connected. Dat is ook wel weer fijn natuurlijk, maar in alle rust kunnen lezen was voorwaar een genot! Dat ga ik vaker doen...

Geen opmerkingen: