dinsdag, september 03, 2013

Seniorenphone? Phablet...!

Seniorenphone? Phablet…!
Ik weet nog goed dat ik met een toestel als op het plaatje, een “telefoon voor senioren”, de winkel uitliep. Dat is inmiddels heel wat jaartjes geleden en het was niet voor mijzelf. Het was voor mijn oma. Ze kon niet meer zo goed zien en had moeite met het vinden van de toetsen op haar gewone telefoon. Deze technologie (dit toestel dus) hielp haar in contact te blijven, met mijn moeder bijvoorbeeld. Senioren nu hebben echter ook moeite met het scherm van de smartphone. Tijd voor de phablet!

Leesbril voor je smartphone? 

Ik heb me laten vertellen dat ik binnen nu en een jaar of tien op een leesbril moet rekenen, maar voor dit moment zijn mijn ogen nog prima. Ik houd enorm van gadgets, maar een Galaxy Note vind ik vrij fors. Ik snap daarom ook best dat mensen het raar vinden om met een 7 inch phablet (smartphone in klein tabletformaat) aan hun oor te lopen. Toch zie ik om mij heen meer en meer mensen hun telefoon dichter en dichter bij hun gezicht houden, de leesbril erbij pakken, inzoomen, kortom, worstelen met het kleine schermpje van de smartphone. En zo raar is dat niet, vind ik. Als ik bij mijn oma op bezoek ga, neem ik mijn iPad mee, om foto's te laten zien. Dat kijkt toch een stuk fijner dan op mijn smartphone, maar nog belangrijker, mijn oma kan dat gewoon zien.

Phablet 

Ook voor mijn moeder geldt al dat een groter scherm voordelen heeft. Zij roept al sinds haar eerste digitale camera dat het ’rotschermpje’ van die camera veel te klein is. Sterker nog, inmiddels heeft ze haar camera op schermgrootte uitgekozen. Foto’s kijken doet ze inmiddels ook gewoon op de iPad. Het zou mij niets verbazen als ze ook het nemen van foto’s binnenkort op de iPad doet. Als ik in dat licht aan mijn Oma denk... en aan ‘Zorg Dichtbij’… en aan een dossier in Facebook... en aan alle andere mogelijkheden van een smartphone waarvoor het schermpje, zeker voor mensen met verminderd gezichtsvermogen, aan de kleine kant is.... Misschien is zo'n phablet dan lang zo gek nog niet, al is het maar als seniorenphone ;-)?


Dit bericht verscheen eerder op DigitaleZorgGids.nl.

Geen opmerkingen: